۱۳۹۵ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

چگونه در مسیحیت دعا کنیم



دعا در واقع به معنی گفتار مستقیم با خداوند بدون واسطه و به تعبیری گفتگوی رو در رو با خداوند است.
به عبارتی میتوان گفت دعای مسیحی نشستن در کنار خداوند وهمنشینی با او، هم صحبتی با او، گفتگوی بی واسطه و دل دادن  وابرازعشق به خداوند و شنیدن صدای زیبای اوبا گوش جان است.  
اینکه ما در دعاهای خود چه بگوییم، چگونه بگوییم و خواسته هایمان را چگونه بیان کنیم اهمیت بسیار دارد.
آنچه مسلم است این راز و نیاز و استجابت دعا برای ایمانداران مسیحی است و شرط اول دربرقراری این رابطه داشتن ایمان است به عیسی مسیح و پدر آسمانی و روح القدس که در کلام خدا بارها وبارها و در مورد هر کدام به روشنی سخن گفته شده است.
متی 21 – 22: شما هر چه در دعا بخواهید، خواهید یافت، به شرطی که ایمان داشته باشید.  
دعای یک ایمان دار مسیحی به ویژه آن زمان که خواسته ای را با خدای خود در میان می گذارد و از خداوند درخواستی دارد لازم نیست با روش های من درآوردی و یا تکرار اصوات بیهوده و در زمان های معین شده و یا در مکان های خاص  باشد.

اما این گفته به این معنی هم نیست که دعا در این آیین به روش های شخصی و باری به هر جهت است بلکه بر اساس کلام خداوند و مطابق با روش هایی است که در کتاب مقدس بارها به آن اشاره شده و عیسی مسیح نه تنها چگونه دعا کردن را به روشنی به شاگردان و ایمانداران آموزش داده است بلکه عملا با دعا کردن در شرایط گوناگون پیش آمده درزمان های  متفاوت، خود چون استادی گرانقدربه این فریضه عالی پرداخته وعملا به گفتگو و ایجاد ارتباط با خداوند اشاره های روشن و واضح داشته است.
یوحنا 6 – 9: پس شما اینگونه دعا کنید.
ای پدر ما که در آسمانی، نام مقدس تو گرامی باد، ملکوت تو برقرار گردد، خواست تو آنچنان که در آسمان مورد اجراست بر زمین نیز اجرا شود، نان روزانه مارا امروز نیز به ما ارزانی دار، خطاهای ما را بیامرز چنانکه ما نیز آنان را که به ما بدی کرده اند می بخشیم،  ما را از وسوسه ها دور نگاهدار و از شیطان حفظ فرما، زیرا ملکوت و قدرت و جلال تا ابد از آن توست، آمین  

در این آموزش عیسی به شاگردان و ایمانداران یک نکته ظریف و نقض وجود دارد. آن هم شروع دعا با سپاسگذاری و شکر نعمت های خداوند درآغاز دعاست، به گونه ای که می توان تعبیر کرد، در ابتدا این ما هستیم که می خواهیم چیزی را به خداوند تقدیم کنیم
یک ایماندار مسیحی خداوند را چون خزانه داری عالم نمی نگرد تا با خواسته های بسیارو کاسه خالی به نزد او برود و بخواهد و بخواهد و بگیرد و برخیزد. این یک رابطه خالصانه، صمیمی و عاشقانه است. آیا به در خانه معشوق دست خالی می رویم؟ آیا به خانه پدرکه این همه نعمت را به ما ارزانی داشته، دست خالی می رویم وحتی به سبب این نعمات از او قدر دانی نمی کنیم و مراتب شکر گزاری را بجا نمی آوریم ؟ به خانه دوست بی پیشکش و هدیه می توان رفت؟ 

برای سلامتی تنمان،سقف بالای سرمان،نانی که هر روز به ما می رسد، چشمی که می بیند،پایی که می رود، دستی که می ستاند، برای ایماندار بودن خودمان، شکر برای دوستی که هنگام بیماری به سراغمان می آید،همین هوای بسیاری که در آن نفس میکشیم،  .... و هزاران و بلکه بیشمار نعمت دیگر که شکر گذاری می خواهند.

آری با کیسه و انبان پر برو و پس از آنکه هدایا را تقدیم کردی و دل دادی و دل ستاندی و آواز مستانه (سرود پرستش) خواندی در میهمانی خالق،  کیسه و انبان خالی شده ات را پر کن، از آنچه بی دریغ و فراوان به تو داده می شود. 

ازدیگر اصول بنیادین و مهم در دعای مسیحی آن است که هر آنچه را که می خواهید به نام عیسی مسیح از پدر آسمانی طلب کنید 

یوحنا 16 – 23: دیگر از من چیزی نخواهید خواست، چون واقعا می توانید مستقیم نزد پدر بروید و به نام من هر چه می خواهید از او دریافت کنید.

ازدیگر ملزومات مهم و اساسی اجابت دعای ایماندار مسیحی این است که در مسیح باشد و برای مسیح باشد و در تمام مراحل زندگی خود در مسیح وکلام او بماند، به عبارتی پادشاهی عیسی مسیح هدف دائمی او در تمامی کارها وکردارش باشد. 

یوحنا 15 – 16: شما من را برنگزیدید،من شما را برگزیدم و شما را فرستادم که بروید ودائم میوه های خوب بیاورید تا  هر چه می خواهید، با بردن نام من، از پدرم خدا بگیرید. 
آری به یاد داشته باشیم آنچه در مسیحیت به فراوانی پیدا می شود ومجانی  به همه داده می شود، نجات است و آنچه را که می خواهید، با شرط ماندن در کلام خداوند و زیستن در کلام خداوند، آن هم به صورتی دائم و بی وقفه به دست می آید.

از نکات دیگری که در مورد دعا می توان به آن اشاره کرد ایمان در دعا می باشد بسیار اهمیت دارد که وقتی دعا می کنیم اطمینان قلبی داشته باشیم که اگر به نام عیسی مسیح در خواستی داشته باشیم اجابت می شود یعنی با قدرت و اطمینان آنچه را می خواهیم طلب کنیم.
ایماندار مسیحی آنچنان اطمینانی دارد به براورده شدن دعای خود که در همانجا پس از گفتن درخواست خود از پدر آسمانی به سبب انجام شدن خواسته اش از خداوند سپاسگزاری می کند.
بیاد داشته باشیم عیسی مسیح در بیشتر و حتی در تمامی شفا هایی که انجام می دهد به شخص شفایافته تاکید می کند "ایمانت تورا نجات داد."

لوقا 8 – 48 عیسی مسیح پس از شفای زنی که دوازده سال به خون ریزی مبتلا بود می فرماید: دخترم، ایمانت باعث شفایت شده است.

دیگر نکته قابل تامل در دعا اعتماد ما به خداوند است به معنای واقعی، یعنی اینکه اگر توکل کرده ای، اگر ایمان داری ، اگر به پادشاهی عیسی معتقدی باید آن را به عهده خدا بگذاری و پشیمان نشوی و به تدابیر انسانی رجوع نکنی و با قدرت و اعتماد از خداوند بخواهیم و به او بسپاریم.

باید بدانیم که حتی عیسی مسیح نیز در هیات انسانی خود در مقاطعی هنگام سپردن امور به الوهیت آسمانی دچار نگرانی شده است اما در نهایت با قوت و قدرت اداره امور را واگذار نمود. لوقا 22 - 39   دعای عیسی در کوه زیتون 
سپس عیسی بیرون رفت و بنا‌‌به عادت، راهی کوه زیتون شد و شاگردانش نیز از پی او رفتند.چون به آن مکان رسیدند، به ایشان گفت: دعا کنید تا در آزمایش نیفتید.سپس به مسافت پرتاب سنگی از آنها کناره گرفت و زانو زده، چنین دعا کرد:ای پدر، اگر ارادۀ توست، این جام را از من دور کن؛ امّا نه خواست من، بلکه ارادۀ تو انجام شود.آنگاه فرشته‌ای از آسمان بر او ظاهر شد و او را تقویت کرد.پس چون در رنجی جانکاه بود، با جدیّتی بیشتر دعا کرد، و عرقش همچون قطرات خون بر زمین می‌چکید.چون از دعا برخاست و نزد شاگردان بازگشت، دید از فرط اندوه خفته‌اند.به ایشان گفت: چرا در خوابید؟ برخیزید و دعا کنید تا در آزمایش نیفتید.

یکی دیگراز ویژگی های دعا در آیین پر محبت مسیحیت دعای دسته جمعی است و دعای جمعی به معنای آن است که چند نفر یکدل شوند با یک هدف به دعا بپردازند. باید بدانید هرگاه چند نفر با هم به دعا در یک مورد بپردازند بی شک دعایشان اجابت می یابد.

متی 18 – 19 این را نیز به شما می گویم که اگر دونفر از شما اینجا بر روی زمین در باره چیزی که از خدا می خواهید یکدل باشید،پدر آسمانی من آن را به شما خواهد داد.
متی 18 – 20 چون هر جا که دو یا سه نفر به نام من جمع شوند، من آنجا در میان آنها هستم.

 اعمال رسولان 4 – 24 آنگاه تمام ایمانداران با هم دعا کرده ....... پس از این دعا خانه ای که در آن بودند، تکان خورد و همه از روح القدس پر شدند و پیغام خدا را با جرات به مردم رساندند.

ماندن در دعا از ارکان بنیادین دعای مسیحی است بدین معنا که پس از آنکه تمام شرایط دعا را به جا آوردی وچون یک فرزند محبوب خواسته خودت را با پدر آسمانی در میان گذاشتی بایستی با استقامت و تداوم در دعا بمانی و دری را  که پدر روبروی تو گذاشته است بکوبی و بکوبی و منتظر بمانی و با چشم دل بنگری تا جواب خود را از پادشاه عالم بگیری.

 لوقا 11 - 9،13 در دعا نیز باید چنین کرد. آنقدر دعا کنید تا جواب دعایتان داده شود. آنقدر جستجو کنید تا بیابید. آنقدر در بزنید تا باز شود. زیرا هر که درخواست کند بدست خواهد آورد، هر که جستجو کند خواهد یافت و هر که در بزند در به رویش باز خواهد شد. شما که پدر هستید اگر فرزندتان از شما نانی بخواهد آیا به او سنگ می‏دهید؟ یا اگر ماهی بخواهد آیا به او مار می‏دهید؟ یا اگر تخم مرغ بخواهد آیا به او عقرب می‏دهید؟ هرگز! پس اگر شما اشخاص گناهکار، می‏دانید که باید چیزهای خوب را به فرزندانتان بدهید چقدر بیشتر پدر آسمانی شما می‏داند که باید روح‏القدس را به آنانی که از او درخواست می‏کنند ارزانی دارد.

ای فرزندان خداوند و ای برادران عیسی مسیح که روح القدس را در خود جسته اید و یافته اید در دعا باشید با شکر گزاری و سرود خوان و شاد.
 ای نجات یافتگان با صدای بلند و رسا اما با احترام دعا کنید. 
با دیگر برادرانتان یکدل و یک رنگ به دعا بپردازید و همزمان که در در کلام زندگی می کنید با استعانت از همان کلام با پدر آسمانی گفتگو نمایید.
با چشم دل بیدار بمانید و منتظر جواب ودر دعایتان مداومت و پافشاری کنید.
با شکر گزاری از خداوندم عیسی مسیح و استعانت از درگاه پدر آسمانی   "آمین"

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر