۱۳۹۴ اسفند ۱۷, دوشنبه

خدا در قبل از آفرینش عالم هستی، چه فعالیتی داشت؟




پرسش "خدا قبل از آفرینش جهان چکار می کرد؟" در قرن نوزدهم توسط یک ملحد سرشناس به نام "رابرت اینگرسول" مطرح شد. او در کتابش "اشتباهات موسی" تمسخرکنان پرسیده است:"خدا وقت ارزشمند خود را چگونه می گذراند؟ آیا حافظه اش به یاد می آورد در دوران ازلی و بسیار طولانی گذشته به چه کاری مشغول بوده؟"
واقعیت آن است که خدا محدود به زمان نیست. هنگامی که او عالم هستی را آفرید، فضا و زمان را به وجود آورد. خدا با شور و شوق و عشق و علاقه جهان را آفرید. کلام خدا می فرماید:"خدا قبل از آفرینش جهان ما را می شناخت" (افسسیان فصل 1 آیه 4). هم چنین ذکر شده:"وعده زندگی جاوید را خدا قبل از آفرینش جهان داده بود" (تیطوس فصل 1 آیه 2). طرح چنین پرسشی در واقع محدود کردن خدا در بعد زمان می باشد. قبل از عالم هستی، چیزی به نام زمان وجود نداشته است. این نکته را حتی علم هم تایید کرده است.
مخالفان می گویند که کتاب مقدس مدعی شده شش هزار سال قبل دنیا آفریده شده (البته در کتاب مقدس زمان آفرینش ذکر نشده و نسب نامه های باستانی هم فقط اسامی افراد مهم را ثبت کرده اند). حتی اگر از آفرینش جهان میلیاردها یا تریلون ها سال هم بگذرد، باز هم مخالفان همین سوال را تکرار خواهند کرد.
اولین آیه کتاب مقدس می فرماید که خداوند آسمان ها و زمین را آفرید (پیدایش فصل 1 آیه 1). زمان، فضا و ماده در این مرحله پدید آمد. علم نمی تواند توضیح دهد که چگونه از نیستی، اجسام به وجود آمدند و چگونه اجسام بی جان، جاندار شدند. اما علم با این نگرش موافق است که فضا و مواد در طول "زمان" پدیدار شدند.
بنابراین خدا ازلی بود و اصلا زمان وجود نداشت. خدا خود این گونه به به موسی معرفی کرد:" هستم آن که هستم" (خروج فصل 3 آیه 14). به عبارت دیگر، خدا ازلی و جاودانی و تغییرناپذیر است. بنابراین خدا خلق نشده است.
خدا فرمود:"من الف و یا هستم. ابتدا و انتها. صاحب قدرت ها که هست، بود و باز خواهد آمد" (مکاشفه فصل 1 آیه 8). الف و یا یعنی ابتدا و انتها. در یونانی آلفا و امگا است، یعنی اولین و آخرین حروف الفبای یونانی.
پدر، پسر و روح القدس با یکدیگر در مصاحبت و مشارکت بودند. مسیح به خدای پدر فرمود:"بزرگی و جلال مرا آشکار کن، همان بزرگی و جلالی که پیش از آفرینش جهان نزد تو (خدای پدر) داشتم. می خواهم همه آنانی که به من ایمان می آورند، بزرگی و جلال مرا ببینند. تو پیش از آفرینش جهان مرا دوست داشتی" (یوحنا فصل 17 آیه 25).
پرسش مربوط به خدا در قبل از آفرینش جهان چه می کرده خدا را محدود به زمان می کند. در حالی که زمان با عالم هستی خلق شد. پدر، پسر و روح القدس قبل از آفرینش فعال بوده اند. مثلا فرشتگان را خلق کردند یا به طراحی جهان می پرداختند.
آنچه باید بدانیم آن است که او دنیا را بدون هدف خلق نکرد و برنامه وسیعی برای آینده دارد. موسی به قوم اسرائیل گفت:"اسراری هست که خدا برای ما کشف نفرموده است "(تثنیه فصل 29 آیه 29). به عبارت دیگر، ذهن محدود ما نمی تواند بعضی از جنبه های نامحدود خدا را درک کند.
هم چنین دانستن بعضی چیزها ضروری نیست. از آن جا که خدا دانای مطلق است و ما محدود هستیم، واضح است دانستن هر کاری می کند برای ما غیر ممکن است.
نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

۳ نظر:

  1. الان مثلا قانع شدیم و حواب شما ابهامات رو روشن کرد.

    پاسخحذف
  2. خدای مسخره تو برای حفظ اندک آبروی خودش همان بهتر که نباشد!

    پاسخحذف